"Dogoterapia" NIE przynosi korzyści:
- kiedy zajęcia prowadzą osoby bez zawodowego przygotowania.
Pociąga to za sobą niebezpieczeństwo podejmowania działań intuicyjnych, prowadzonych bez uwzględnienia specyfiki rozwoju i funkcjonowania osób zwłaszcza z niepełnosprawnością (kurs wiele tu nie zmienia), - kiedy terapii podejmuje się osoba bez znajomości metodyki pracy i oczekuje, że pies "zdejmie" z niej wysiłek pracy z dzieckiem,
- z powodu niewłaściwej selekcji psa, niewłaściwego prowadzenia psa, braku nadzoru (istnieje ryzyko groźnego w skutki wypadku),
- kiedy pies jest źródłem rywalizacji i współzawodnictwa w grupie,
- kiedy uczestnik zajęć zaczyna być zaborczy i próbuje „zaadoptować” uczestniczące w zajęciach zwierzę dla siebie,
- w pracy z osobami z uszkodzeniem mózgu, zaburzeniami rozwojowymi, lub starszymi którzy nieświadomie prowokują zwierzę,
- gdy ludzie z nieadekwatnymi wyobrażeniami, zaburzeniami percepcji odbierają pewne zachowania psa za przejaw, iż zwierzę ich odrzuca. Może to pogłębić ich niskie poczucie własnej wartości,
- gdy osoby bez kwalifikacji „leczą” z kynofobii (zwłaszcza gdy zaistniał mechanizm przemieszczenia),
- gdy w zajęciach uczestniczą osoby z alergią (co może powodować trudności w oddychaniu, jak np. astma),
- gdy nie są przedsięwzięte odpowiednie środki ostrożności i choroby mogą przenosić się między ludźmi
i psami, - w przypadku zażywania przez osobę niektórych leków gdyż pies nie toleruje zapachu i nie współpracuje (zwłaszcza niektóre leki psychotropowe i przeciwpadaczkowe),
- dla ludzi z otwartymi ranami lub obniżoną odpornością (mogą oni brać udział w zajęciach pod ścisłym nadzorem - ich uczestnictwo być może musi być ograniczone),
- gdy ludzie różnie odbierają zwierzęta ze względu na ich kulturę
materiał uzupełniono
Zanim podejmiesz decyzję o dogoterapii dla twojego dziecka sprawdź:
- czy osoba prowadząca zajęcia ma wykształcenie kierunkowe (z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, fizjoterapii),
- czy pies został odpowiednio przygotowany (przeszedł testy predyspozycji, odpowiednie szkolenie, certyfikację),
- dopytaj o szczegóły, jeżeli terapeuta reprezentuje daną fundację - poznaj standardy jej pracy.
Nie pozwól, by tak odpowiedzialnego zadania, jak stymulacja rozwoju i terapia twojego dziecka podejmowała się osoba bez odpowiednich kompetencji.